12 kwietnia 2021 16:19 | Aktualności
Uczniowie klasy 2 podczas nauczania zdalnego realizowali zadania i założenia projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!” z etapu wiosenno – letniego, dotyczące wody – źródła życia i zdrowia. Głównymi celami tych zajęć było:
1. Zebranie i porządkowanie informacji na temat wpływu wody na świat roślin, zwierząt i ludzi.
2. Przekazanie dzieciom wiedzy na temat funkcji i znaczenia wody w organizmie człowieka.
3.Omówienie, w jaki sposób organizm traci wodę i jak należy uzupełniać wodę w organizmie.
4. Zwrócenie uwagi dzieci na wartość zdrowotną wody.
5. Zachęcanie dzieci do picia wody i świadomego wybierania wody zamiast kolorowych napojów gazowanych.
Podczas realizacji zagadnień projektu uczniów pod czujnym okiem wychowawczyni Pani Eweliny Michalak, Pani Amelii – studentki dobywającej praktyki i oczywiście Rodziców, przeprowadziły różne doświadczenia, tzw. „eksperymenty”, które sprawiły im dużo radości. Uczestnicy zajęć z wielkim zaangażowaniem brali w nich udział. Zgłębili w ten sposób wiedzę na temat znaczenia wody w organizmie człowieka oraz przyrodzie. Aktywnie uczestniczyli również w pogadance na temat roli i znaczenia wody w organizmie człowieka. Dzieci dowiedziały się, ile litrów wody powinni przyjmować do prawidłowego funkcjonowania. Dodatkowo wiedzą już także, że dwie z trzech części ciała ludzkiego zajmuje woda.
Woda jest składnikiem organizmu, m.in. wchodzi w skład krwi. Krew nie mogłaby płynąć w organizmie, jeśli nie zawierałaby w sobie wody. Woda bierze udział w różnych procesach zachodzących w organizmie, m.in. w trawieniu (rozpuszcza składniki odżywcze, transportuje je do komórek), oczyszczaniu organizmu (wraz z wodą z organizmu wydalane są toksyny), woda jest też potrzebna do regulowania temperatury ciała.
Co ciekawe, dzieci prawidłowo odgadły, że człowiek bez wody może przeżyć najwyżej, najdłużej około 7 dni.
W trakcie zajęć uczniowie rozmawiali, analizowali, wnioskowali i przeprowadzali poniżej opisane eksperymenty.
EKSPERYMENT nr 1: Po przeniesieniu wody z jednego naczynia do drugiego - za pomocą gąbki, okazało się, że wody trochę ubyło. Dzieci trafnie wywnioskowały, iż woda została pewnie w gąbce.
Podczas tego doświadczenia dzieci zauważyły, że stracili w ten sposób trochę wody. Podobnie dzieje się w naszym organizmie, ponieważ człowiek też traci wodę z organizmu podczas wykonywania wielu różnych działań. Po rozmowie i omówieniu, w jakich sytuacjach organizm człowieka traci wodę, ustalono: tracimy wodę podczas dużego wysiłku fizycznego, choroby, upałów, przy niezdrowej diecie, kiedy płaczemy, podczas oddychania - wydychamy dwutlenek węgla i małe ilości pary wodnej, a także wodę podczas załatwiania swoich potrzeb fizjologicznych.
Następnie uczniowie odpowiedzieli na pytanie: „Co należy zrobić, żeby wody w organizmie było tyle, ile trzeba?” Dzieci świetnie wiedziały, jak należy uzupełniać ubytki wody w organizmie, tzn. żeby zachować zdrowie i zapobiegać utracie wody z organizmu należy pić wodę oraz jeść. Woda znajduje się bowiem także w pokarmie. Zwłaszcza w owocach i niektórych warzywach. Dziennie należy organizmowi dostarczyć około 1,5 l wody (podczas upałów i przy większym wysiłku jeszcze więcej).
Analizując co jest najlepsze do picia, wszyscy sprawdzali składy różnych napojów. Okazało się, że najlepszy i najzdrowszy skład ma woda mineralna, niegazowana. Ona najlepiej zgasi pragnienie i powinniśmy wybierać ją na co dzień, ponieważ dostarcza składniki mineralne (m.in. magnez, wapń, sód, jod). Co ważne, można zmienić smak wody, żeby była smaczniejsza, ale nadal zdrowa! Dzieci jako dobry sposób na urozmaicenie smaku wody wymieniły dodanie plastrów owoców (np. pomarańcze) lub warzyw (np. ogórki) oraz świeżych ziół, takich jak mięta czy melisa. Tak przygotowana woda świetnie gasi pragnienie – jest dobrze przyswajalna przez organizm, dostarcza naturalnych witamin zawartych w owocach. Nie obciąża organizmu niezdrowymi dodatkami typu: barwniki, dodatki smakowe, słodzące, konserwanty. A co najważniejsze, nie zawiera dużych ilości cukru, który jest szkodliwy, np. psują się od niego zęby.
Wykonując EKSPERYMENT NR 2 – dzieci obserwowały różne zachowanie jajka w wodzie.
Dzieci samodzielnie zaobserwowały, że jajko w słodkiej wodzie opada na dno. Na jajko działa bowiem siła ciężkości - grawitacji i przyciąga je w dół, na dno. Wkładając to samo jajko do słonej wody zaobserwowano, że jajko zachowuje się zupełnie inaczej, bo wypływa na wierzch, częściowo się wynurzając. Gęstość słonej wody jest większa od gęstości jajka, wtedy siła wyporu jest większa od siły ciężkości jajka, dlatego wypływa ono na powierzchnię.
Zaskoczeniem był EKSPERYMENT NR 3 – ciśnienie turgorowe.
Dzięki temu doświadczeniu dzieci dowiedziały się, dlaczego niedostarczanie roślinom wody sprawia, że zmieniają one swój kształt. Jeśli nie podlewamy, np. kwiatów wodą, w pewnym momencie jego liście zaczną więdnąć i robią żółte. Kwiat może zwiędnąć i uschnąć bez wody. Jeśli roślina nie ma dostępu do wystarczającej ilości wody, nie ma także dostępu do ciśnienia turgorowego. A ono sprawia, że roślina zachowuje tam sam, zdrowy kształt. Słowem: ciśnienie turgorowe to takie ciśnienie cieczy przywracające pierwotny kształt.
Żywe organizmy roślinne wykorzystują to ciśnienie turgorowe do utrzymywania stale tego samego kształtu komórek i kanałów międzykomórkowych. Aby zaobserwować działanie ciśnienia turgorowego wykorzystane zostały drewniane zapałki, a jak wiadomo drewno jest zbudowane z komórek roślinnych.
Zginając zapałki dokładnie w połowie, można było dostać się do komórek i kanałów roślinnych w tej zapałce. Układając je w specyficzny sposób według podanego wzoru, zapałki stykały się punktami zgięć, tworząc pięcioramienną figurę. Po wkropieniu wody w środek zgięć zapałek zaobserwować można było, że drewno wciąga wodę. Po dostaniu się wody do wnętrza zapałki, ciśnienie turgorowe wody starało się przywrócić początkowy (prosty) kształt komórkom zapałek i nieco wyprostowało zapałki, które dzięki temu utworzyły po chwili kształt gwiazdy!
Kolejnym zadaniem, było uzyskanie odpowiedzi na pytanie „Gdzie nie ma wody?”. Uczniowie klasy 2 bezbłędnie odpowiedzieli: „Nie ma wody na pustyni!”. Na pustyni nie pada deszcz, nie spotkamy rzek, takich jak Wisła w naszej Polsce.
Nie ma, nie ma wody na pustyni
A wielbłądy nie chcą dalej iść
Czołgać się już dłużej nie mam siły
O jak bardzo, bardzo chce się pić
Tylko piach!Suchy piach!
~ Bajm, Nie ma wody na pustyni
Dzieci miały za zadanie wyobrazić sobie, że nagle na pustyni zaczyna obficie padać deszcz, przez długi, długi czas, aż powstają tam rzeki, strumyki. Stwierdziły, że woda wpłynie na krajobraz - świat roślin, zwierząt i ludzi. Zadaniem dla chętnych było wykonanie pracy plastycznej pt. „Woda na pustyni”, czyli przedstawienie, jak będzie wyglądać pustynia, po takiej zmianie pogody.
Woda to nie tylko źródło życia, lecz także zdrowia. To najlepszy i najzdrowszy napój dla człowieka. Jest źródłem nie tylko życia, lecz także zdrowia. Gasi pragnienie i dostarcza składniki mineralne (m.in. magnez, wapń, sód, jod), które korzystnie oddziałują na nasz organizm. Wodę można wzbogacić naturalnymi witaminami, dodając do niej plasterek cytryny czy pomarańczy lub naturalny niesłodzony sok.
Wyciągając wspólnie wnioski, zgodnie z tematem zajęć „ŹRÓDŁO ŻYCIA I ZDROWIA – WODA!”uznano, że woda ma wieki wpływu na świat roślin, zwierząt i ludzi, a także, że jest najważniejszym i absolutnie niezbędnym składnikiem organizmu człowieka.
Dziękuję bardzo:
- Rodzicom Uczniów klasy 2 za współpracę i pomoc dzieciom w przygotowaniu do zajęć, asystowanie im podczas doświadczeń oraz wykonywanie i przesłanie zdjęć,
- Uczniom klasy 2 za bardzo aktywny udział w zajęciach,
- Pani Amelii za zaangażowanie oraz pomoc w przeprowadzeniu i podsumowaniu zajęć.
Ewelina Michalak